To zespół indywidualnie dobranych, skoordynowanych działań i ćwiczeń, umożliwiających usprawnienie mechanizmów odpowiedzialnych za kontrolowanie ruchów kończyny górnej. Celem terapii, która jest skierowana przede wszystkim do dzieci, które utraciły sprawność jest, m.in.: poprawa koordynacji wzrokowo-ruchowej, stabilizacja mięśni ręki i obręczy barkowej, a także zwiększenie zdolności manipulacyjnych.
Wskazania:
- trudności w planowaniu ruchowym
- problemy z koordynacją pracy rąk, nóg
- problemy z nauką samoobsługi, jak ubieranie się, zapinanie guzików
- nieadekwatne dostosowanie siły i szybkości ruchów do wykonywanej czynności
- zaburzenia sprawności grafomotorycznej – dziecko nie lubi lub nie umie wycinać, rysować, malować, ma niedokładne i niestaranne pismo, każda nowa forma zajęć z wykorzystaniem umiejętności rąk nie sprawia dziecku przyjemności
- trudności w trzymaniu kredek czy ołówka, przedmioty wypadają z dłoni lub przebijają kartkę pod ich naciskiem
- trudności z koncentracją
- nieprawidłowa postawa ciała
- niechęć do dotykania różnych faktur
- zaburzenia koordynacji oko–ręka
- zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo wykonywania różnych czynności manualnych, co prowadzi do niestaranności
- zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie obręczy barkowej lub całego ciała (wzmożone bądź obniżone napięcie mięśniowe)
Cele terapii:
- poprawa i usprawnienie precyzyjnych ruchów rąk, nóg
- poprawa sprawności manualnej
- ingerencja w sprawność grafomotoryczną
- wzmocnienie koncentracji
- poprawa umiejętności chwytu
- rozwijanie umiejętności planowania ruchu
- poprawa koordynacji oko–ręka
- nauka przekraczania linii środka ciała
- pobudzenie czucia powierzchownego i głębokiego
- w przypadku problemów neurologicznych i ortopedycznych celem jest poprawa zakresu ruchomości w stawach oraz siły mięśniowej
Cele terapii są uzależnione od tego, czego pacjent oczekuje od terapii, co dla niego jest ważne, a także od jego możliwości oraz indywidualnych predyspozycji i systematyczności.
Grupa docelowa: dla dzieci w młodszym wieku szkolnym, terapia indywidualna