Otaczający nas świat jest mieszaniną bodźców zmysłowych: światła, zapachów, struktur i faktur, położenia ciała w przestrzeni, itp., które można poznawać za pomocą zmysłów, tj. dotyku, wzroku, słuchu, węchu, smaku, układ przedsionkowy (odpowiada za nasze poczucie równowagi i orientacji przestrzennej). Terapia w Sali Doświadczania Świata dobierana jest indywidualnie do potrzeb danego dziecka. W takiej Sali dziecko ma wolność wyboru bodźców, których w danym momencie najbardziej potrzebuje. Zajęcia w Sali Doświadczania Świata to przede wszystkim wszechstronna stymulacja układu nerwowego dziecka.
Dla kogo zajęcia tą metodą?
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata przynoszą korzyści zarówno dla osób zdrowych, jak i z orzeczeniem o niepełnosprawności oraz z różnymi deficytami – szczególnie polecana jest dla dzieci i młodzieży z:
-
upośledzeniem umysłowym,
-
mózgowym porażeniem dziecięcym,
-
autyzmem,
-
zespołem Downa,
-
chorobą psychiczną,
-
zaburzeniami mowy na tle nerwicowym.
Formy zajęć
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata dzielą się na indywidualne i grupowe. Zajęcia odbywają się pod okiem doświadczonego terapeuty, którego rolą jest stworzenie odpowiednich warunków do stymulacji i relaksacji poprzez odpowiednią selekcję bodźców oddziałujących na dziecko. Terapeuta uważnie obserwuje zachowanie dziecka i pozostawia mu możliwość wyboru aktywności, jednocześnie dbając o jego komfort fizyczny i psychiczny oraz o bezpieczeństwo.
Wyposażenie Naszej sali stanowią elementy stymulujące różnorodne zmysły, i są to między innymi
-
wieża stereofoniczna z odtwarzaczem CD
-
dywan świetlno – dźwiękowy
-
dywan sensoryczny
-
tablica świetlno – dźwiękowa/ telewizor
-
emiter zapachów
-
urządzenie do robienia baniek mydlanych.
-
łóżko wodne
-
projektor przestrzenny
-
kolumna wodna
-
światłowody zmieniające kolor
-
magiczna kula,
-
kabina lustrzana
-
tablice manipulacyjne
-
hamak