logo morius
ePUAP
ADRES E-DORĘCZEŃ:
AE:PL-52963-90460-RJTVA-13
Biuletyn Informacji Publicznej
previous arrow
next arrow
„Sprawność fizyczna jest nie tylko jednym z najważniejszych kluczy do zdrowego ciała jest podstawą dynamicznej i twórczej aktywności intelektualnej” John F. Kennedy

 

Prowadzimy rehabilitację dla:

  • wcześniaków i niemowląt z grupy wysokiego ryzyka

  • wcześniaków i niemowląt z zaburzeniami napięcia, asymetrią posturalną

  • dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym

  • dzieci z opóźnieniem psychoruchowym

  • niemowląt z wrodzonymi wadami stóp (stopa końsko-szpotawa, stopa końska)

  • niemowląt i dzieci z kręczem szyi

  • niemowląt i dzieci z okołoporodowym uszkodzeniem splotu barkowego

  • niemowląt i dzieci z wadami wrodzonymi (przepuklina oponowo-rdzeniowa, artrogrypoza, achondroplazja itp.)

  • niemowląt i dzieci z zespołami genetycznymi (zespół Downa, zespół Lowe'a, zespół Prader-Willi itp.)

  • dzieci z chorobami zanikowymi mięśni

  • dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej

  • dzieci z wadami postawy i skoliozą

Rehabilitacja dzieci i młodzieży prowadzona jest według uznanych na świecie metod fizjoterapeutycznych, oferujemy Państwu:

 

Metoda NDT-Bobath

Terapia neurorozwojowa wg koncepcji NDT-Bobath jest stosowana przy pracy z wcześniakami, niemowlętami i dziećmi starszymi z:

  • uszkodzeniami lub zaburzeniami funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (mózgowe porażenie, przepuklina oponowo - rdzeniowa),

  • wadami oraz zespołami genetycznymi (np. zespół Downa),

  • uszkodzeniami nerwów obwodowych (np. uszkodzenie splotu barkowego),

  • wcześniactwem (niska masa urodzeniowa),

  • asymetriami (leżąc dziecko układa się w łuk, preferuje jedną stronę układania główki),

  • zaburzeniami napięcia mięśniowego(prężenie, odginanie, zaciskanie rączek, obniżenie napięcia).

Usprawnianie według tej metody ma na celu pomóc dziecku z uszkodzeniem mózgu stać się samodzielnym, funkcjonować i wykorzystywać swoje możliwości.

Dzieciom z niewielkimi deficytami ruchowymi pomaga w harmonijnym rozwoju psychomotorycznym, skierowana jest na poprawę jakości ruchu i profilaktykę wad postawy.

Usprawnianie polega na odtwarzaniu prawidłowego wzorca ruchu, tak aby wskazać właściwe etapy tworzenia się fizjologicznych sekwencji ruchowych, ważne jest wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych przez dziecko podczas terapii umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach. Przyjęte w niej założenia i techniki usprawniania są przyjazne dzieciom.

Główne zasady usprawniania według koncepcji NDT-Bobath obejmują:

  • wpływanie na napięcie mięśni poprzez obniżanie napięcia wzmożonego i podwyższanie obniżonego

  • hamowanie nieprawidłowych odruchów

  • wyzwalanie ruchów w formie jak najbardziej zbliżonej do prawidłowych, co zostaje osiągnięte poprzez wspomaganie i prowadzenie ruchu z punktów kontroli ruchu, którymi są: głowa, obręcz barkowa, obręcz miedniczna i inne części ciała

  • wykorzystywanie i utrwalanie zdobytych umiejętności ruchowych w codziennych czynnościach

 

Instruktaż pielęgnacyjny

Instruktaż pielęgnacyjny dla rodziców noworodków i niemowląt dotyczy karmienia, noszenia, przewijania, kąpieli, zabaw z dzieckiem, prowadzony przez terapeutę NDT-Bobath.

Ma na celu przekazanie rodzicom praktycznych umiejętności i wiedzy z zakresu właściwej pielęgnacji, która sprzyja prawidłowemu rozwojowi dziecka.

Masaż Shantala

Masaż Shantala jest techniką masażu niemowląt oraz dzieci, nie jest masażem rehabilitacyjnym i może go wykonywać każdy rodzic - to prosta sztuka, która wpływa korzystnie na rozwój dziecka. Regularne masowanie daje następujące korzyści:

  • pomaga w uregulowaniu snu,

  • poprawia trawienie,

  • wycisza, uspokaja,

  • podnosi świadomość własnego ciała, jego granic; w ten sposób wzmaga poczucie bezpieczeństwa,

  • poprawia, wzmaga więzi z rodzicem,

  • podnosi odporność organizmu, stymuluje układ hormonalny.

Dla rodzica lub osoby wykonującej masaż:

  • poprawia pewność siebie, wiarę w swoje umiejętności opieki nad dzieckiem,

  • uspokaja,

  • łagodzi lub zapobiega poporodowej depresji u matek,

  • wzmaga oraz poprawia więź z dzieckiem,

  • pomaga w zrozumieniu dziecka, tego co komunikuje, jakie potrzeby próbuje przekazać.

 

Metoda PNF

PNF (proprioceptywne nerwowo-mięśniowe torowanie ruchu) to metoda oparta na zjawisku plastyczności ośrodkowego układu nerwowego.

Podstawowym celem terapii jest praca nad funkcją, której pacjent potrzebuje.

Polega m.in. na postrzeganiu chorego w sposób całościowy, wykorzystując do terapii silne i zdrowe regiony ciała, co umożliwia bezbolesną pracę. Ruchy stosowane w tej metodzie są zgodne z naturalną pracą mięśni i stawów. Każdy ruch odbywa się w trzech płaszczyznach co wymusza zaangażowanie do pracy maksymalnej ilości włókien mięśniowych. Wielokrotnie powtarzany ruch może spowodować utworzenie nowego wzorca ruchowego, czyli przywrócić przewodnictwo nerwowe w uszkodzonym obszarze.

Zalety metody:

  • Zwiększenie ruchomości i zakresu ruchów

  • Zmniejszenie bólu

  • Poprawa czucia głębokiego

  • Poprawa funkcji

 

Kinesiology Taping

Kinesiology Taping to wykorzystanie specjalnego plastra, który poprzez określone techniki klejenia wpływa w różny sposób na organizm:

  • regulują napięcie mięśniowe

  • stymulują układ limfatyczny, poprawiają krążenie

  • odciążająco

  • stabilizująco

  • stosowany w terapii bólu

  • terapii pooperacyjnej (blizny)

Stosowany jako uzupełnienie terapii w wielu schorzeniach ortopedycznych i neurologicznych.

Zalety metody:

  • Działa zgodnie z funkcjonowaniem organizmu przez 24 godziny na dobę, a nie tylko podczas sesji terapeutycznej
  • Jest dobrze akceptowany przez pacjentów

  • Efekt poprawy jest zauważalny bezpośrednio po aplikacji i utrzymuje się po jej usunięciu,
  • Nie wyklucza stosowania innych form terapii

 

Gimnastyka korekcyjna

Gimnastyka korekcyjna jest to stosowanie indywidualnie dobranych ćwiczeń u dzieci, u których występują wady postawy, takie jak:

  • plecy okrągłe, czyli postawa zgarbiona

  • plecy wklęsłe

  • plecy wklęsło-okrągłe

  • skolioza i postawa skoliotyczna

  • deformacje klatki piersiowej

  • wady kończyn dolnych m.in.: płaskostopie, szpotawość lub koślawość kolan i stóp

 

„Szkoła pleców”

„Szkoła pleców” to nauka nawyku prawidłowej postawy, wzmocnienie gorsetu mięśniowego, poprawa równowagi i koordynacji, również dla dzieci o zwiększonej wadze ciała, która wpływa ujemnie na sprawność fizyczną.