Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla jednostek samorządu terytorialnego - edycja 2025
Program Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w całości finansowany ze środków Funduszu Solidarnościowego, na którego cel Gmina Miejska Głogów otrzymała 1.666.527,00 zł.
Realizatorem Programu Gmina Miejska Głogów Miejski/ Ośrodek Rehabilitacji i Usług Specjalistycznych ul. C.K. Norwida 5 w Głogowie.
Cel:
Wprowadzenie usługi asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia dla osób z niepełnosprawnością. Takie osoby będą miały możliwość skorzystania z pomocy asystenta m.in. przy wykonywaniu codziennych czynności czy podejmowaniu aktywności społecznej. Program ma również na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i dyskryminacji osób z niepełnosprawnością poprzez umożliwienie im uczestnictwa w wydarzeniach społecznych, kulturalnych czy sportowych.
Adresaci:
Dorosłe osoby z niepełnosprawnością posiadające orzeczenie o niepełnosprawności
- w stopniu znacznym
- w stopniu umiarkowanym
- traktowane na równi do wymienionych w lit.a i b zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
Kto może zostać asystentem?
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć:
- posiadające dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta,
- posiadające co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom
z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu, - wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego (w przypadku osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie)
w Karcie zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego - edycja 2025, której wzór stanowi załącznik nr 7 do Programu oraz zał. Nr 3 do regulaminu rekrutacji
Na czym polegaja usługi asystencji osobistej?
Usługi mogą w szczególności polegać na pomocy asystenta w:
- wykonywaniu czynności dnia codziennego dla uczestnika Programu,
- wyjściu, powrocie lub dojazdach z uczestnikiem Programu w wybrane przez uczestnika miejsca,
- załatwianiu spraw urzędowych,
- korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr, kino, galerie sztuki, wystawy).
Dostępność usługi
Czas trwania usług asystencji osobistej − usługi asystenta mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, nie dłużej niż 12 godzin na dobę.
Ważne
- W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876, z późn. zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie finansowane z innych źródeł.
- Uczestnik nie ponosi odpłatności za korzystanie z usług asystencji w ramach programu.
Rekrutacja do programu
- Rekrutacja do projektu trwać będzie od 07.01.2025r. do dnia 17.01.2025r.
- Dokumenty należy składać w formie papierowej w siedzibie Miejskiego Ośrodka Rehabilitacji i Usług Specjalistycznych ul. C.K. Norwida 5, 67-200 Głogów, w holu głównym na parterze, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 14.00 w terminie od 07.01.2025r. – do 17.01.2025r.
- Niezbędne dokumenty do pobrania ze strony i wypełnienia:
- „Karty zgłoszenia do Programu Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025”, stanowiącej załącznik numer 7 do Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025
- Karty zakresu czynności w ramach usług asystencji osobistej stanowiącej załącznik numer 8 do Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby
z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 - kserokopii aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
- podpisanej klauzuli informacyjnej RODO– wzór klauzuli stanowi załącznik nr 15 do Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025 oraz załącznik nr 1 do Regulaminu
- oświadczenia uczestnika Programu – załącznik nr 2 do Regulaminu
- W przypadku wskazania przez Uczestnika Programu osoby na Asystenta osobistego osoby
z niepełnosprawnością, oświadczenie osoby niepełnosprawnej/opiekuna osoby niepełnosprawnej, że wskazany przez nią asystent jest przygotowany do realizacji wobec niej usług asystencji osobistej oraz
o braku pokrewieństwa Uczestnika z Asystentem - wzór stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu.
Czas trwania programu:
do 31 grudnia 2025r.
Załączniki:
- Program AOON [PDF - 269 KB] (PDF 270KB)
- Regulamin Rekrutacji AOON 2025 [PDF - 532 KB] (PDF 533KB)
- Załącznik nr 7 – karta zgłoszenia (obowiązkowy) [PDF - 436 KB] (PDF 437KB)
- Załącznik nr 8 – karta – zakres czynności (obowiązkowy) [PDF - 331 KB] (PDF 332KB)
- Załącznik nr 15 – RODO (obowiązkowy) [PDF - 270 KB] (PDF 271KB)
- załącznik nr 1 do Regulaminu – RODO MORiUS (obowiązkowy) (PDF 171KB)
- załącznik nr 2 do Regulaminu - Deklarację uczestnictwa w projekcie (obowiązkowy) [PDF - 155 KB] (PDF 156 KB)
- załącznik nr 3 do Regulaminu – Deklarację wyboru AOON (opcjonalnie) [PDF - 190 KB] (PDF 191KB)